Veröffentlichungen 21.11.2022
Werbung als förderfähige Kosten für die Zwecke der F&E-Ermäßigung
Koszty kwalifikowane związane z reklamą – jak je prawidłowo ustalić?
Jak dobrze wiemy, przedsiębiorstwa, które prowadzą we własnym zakresie prace badawczo-rozwojowe. Mogą odliczyć od podstawy opodatkowania poniesione w tym celu określone rodzaje wydatków. Oreślane są – mianem kosztów kwalifikowanych. Kwestia ich prawidłowego ustalenia jest niezwykle ważna. Ich wysokość determinuje de facto kwotę przysługującego odliczenia.
Wprowadzając na rynek produkt wytworzony w wyniku działalności B+R, przedsiębiorcy często inwestują spore kwoty w jego marketing.
Na tym tle pojawia się wątpliwość- czy ten etap prac i wydatki mu towarzyszące mogą rozliczyć w uldze B+R?
Z takim problemem zwróciła się o interpretację spółka, która działa w branży spożywczej. Zajmuje się m.in. przetwórstwem mleka i wytwarzaniem produktów mlecznych. Wprowadza ona nowe technologie do produkcji i ulepsza wyroby. Prowadzi również badania rynku. A na podstawie ich wyników wdraża kampanie reklamowe nowych produktów. Zdaniem Spółki wydatki na reklamę są związane z działalnością B+R i mogą być kosztem kwalifikowanym.
Czy Dyrektor KIS i WSA podzielał opinię Spółki w w/w sprawie?
Niestety, inne stanowisko zaprezentował w interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS i rozpatrujący od niej odwołanie Wojewódzki Sąd Administracyjny (Wyrok WSA w Warszawie z 29 marca 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 1235/17.)
WSA wskazał, że przepis art. 18d ust. 2 ustawy o CIT wyraźnie definiuje jakie wydatki stanowią koszty kwalifikowane przy czym nie ma wśród nich wymienionych wydatków na kampanie reklamowe. To, że dany wydatek (w tym na reklamę) jest w określony sposób związany z działalnością badawczo-rozwojową, nie oznacza automatycznie, że jest kosztem kwalifikowanym.
Stanowisko Dyrektora KIS.
Podobne stanowisko zaprezentował organ podatkowy w interpretacji z 6 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.147.2022.1.IZ) wydanej na wniosek spółki, która jest z najważniejszych wydawców gier planszowych w Europie i na świecie. Na pewno realizacja projektu tworzenia gry planszowej składa się z wielu etapów, wśród których znajduje się także tworzenie reklamy oraz elementów kampanii crowdfundingowych.
Zdaniem Dyrektor KIS, prowadzone przez Spółkę prace związane z tworzeniem reklamy i elementów kampanii crowdfundingowych nie mogą zostać uznane za prace badawczo-rozwojowe, korzystające z ulgi B+R. Etap ten nie spełnia przesłanek działalności B+R, zawartych w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT (w szczególności chodzi o ich twórczy charakter). Podsumowując, ulga badawczo-rozwojowa ma za zadanie wspieranie prac koncepcyjnych nad nowym produktem. A zatem prace reklamowe nie są objęte ulgą.
Wynika z tych interpretacji jasno, że niestety, nie wszystkie wydatki związane z innowacyjnym projektem rozliczymy w uldze. Najlepiej każdorazowo badać. Czy dany koszt mieści się w katalogu kosztów kwalifikowanych, aby uniknąć niepotrzebnych błędów.
Jako Kancelaria specjalizująca się w uldze B+R, możemy być dla Państwa dużym wsparciem w prawidłowej kwalifikacji wydatków. Jak również w innych kwestiach związanych z rozliczeniem tej ulgi.
Veröffentlichungen 21.11.2022
Zobacz również
Veröffentlichungen
50% Selbstbeteiligung im medizinischen Bereich
Veröffentlichungen
Fakturierung des Unternehmens durch die Partner