Czy w branży medycznej można zastosować ulgę na robotyzację?
Jak wiemy, od 2022 roku przedsiębiorcy inwestujący w robotyzację i automatyzację mogą skorzystać z nowej ulgi na roboty. O założeniach preferencji, uprawnionych podmiotach oraz katalogu kosztów kwalifikowanych pisaliśmy dla Państwa w poprzednich artykułach, do których lektury serdecznie zachęcamy.
W ramach krótkiego przypomnienia – ulga na robotyzację umożliwia podatnikom odliczenie od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Wśród wydatków podlegających odliczeniu, które zostały wymienione w ustawie, najistotniejszy wydaje się koszt zakupu robota przemysłowego.
Definicja robota przemysłowego
Podkreślenia wymaga, że nie każda maszyna będzie robotem w rozumieniu ulgi na robotyzację. W przepisach znajdziemy legalną definicję robota przemysłowego. Zgodnie z nią przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody.
Maszyna ta powinna mieć właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych i spełniać łącznie następujące warunki:
- wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
- jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
- jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
- jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika
Skupiając się na wymienionych kryteriach, nie możemy zapomnieć o jednej najbardziej oczywistej cesze robota, którą musi spełniać, aby jego koszt odliczyć w ramach ulgi- robot musi być PRZEMYSŁOWY, tj. mieć przemysłowe zastosowanie.
Przykład podatnika- robot apteczny
Do Dyrektora KIS zgłosiła się Spółka, która prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych. Chcąc rozszerzyć skalę działalności gospodarczej i automatyzacji procesów, rozważa zakup robota aptecznego. Robot ten zostałby wykorzystany w ramach działalności apteki. Do jego funkcji należy między innymi automatyczne przyjmowanie dostaw z hurtowni, odczyt informacji zawartych w kodach kreskowych. Jak również dbanie o odpowiednią temperaturę przechowywania leków termolabilnych i wyrobów farmaceutycznych (w szczególności leków recepturowych). Wsparcie w ich produkcji i przechowywaniu, automatyczne zarządzanie magazynem i jego porządkowanie. Zdaniem spółki, zakup robota przyczyniłby się m.in. do skrócenia czasu realizacji recepty, szybszej obsługi pacjentów, automatyzacji procesu kontroli dostępu oraz poziomu zapasów lekarstw, oraz obniżenia strat utylizacyjnych leków.
Niestety, pomimo tego, że robot apteczny jest automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i stacjonarny, organ podatkowy odmówił spółce prawa do skorzystania z ulgi na robotyzację w zakresie zakupu takiej maszyny.
Dyrektor KIS zauważył, że robot, który planuje zakupić spółka, nie będzie wypełniał definicji zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT. Zdaniem dyrektora KIS nie będzie wykorzystywany dla zastosowań przemysłowych. Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za robota przemysłowego uznaje się taką maszynę, która powinna mieć zastosowanie przemysłowe.
Zastosowanie przemysłowe- czyli jakie?
W przepisach Ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „dla zastosowań przemysłowych”. Organ podatkowy powołał się na definicje słownikowe. Wynika z nich, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).
Powyższe prowadzi do wniosku, że roboty wykorzystywane w celach magazynowych oraz przemieszczania towarów w magazynach przemysłowych (na potrzeby składowania i dystrybucji wyprodukowanych towarów) oraz w magazynach, hurtowniach i centrach dystrybucyjnych (odrębnych od zakładów przemysłowych) nie będą spełniały definicji robota przemysłowego określonej w art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT. Nie będą wykorzystywane „dla zastosowań przemysłowych” (tj. w produkcji różnego rodzaju towarów i wyrobów), a tym samym nie będą mogły skorzystać z ulgi na robotyzację.
Konkludując za organem- w przypadku ulgi na robotyzację pojęcia „przemysł” oraz „zastosowania przemysłowe” powinny być rozumiane wyłącznie jako zastosowanie w przemyśle rozumianym jako ścisła produkcja (wytwarzanie) towarów. A nie szeroko, np. jako procesy zachodzące już po ich wyprodukowaniu, umożliwiające wejście tych towarów do obrotu, w szczególności ich dystrybucję.
Choć „przemysłowość” robota wynika wprost z przepisów, to jednka nie zawsze zwracamy uwagę na tę cechę. Przykład spółki pokazuje, że każdorazowo należy badać czy robot, który chcą Państwo wprowadzić w firmie, będzie miał zastosowanie przemysłowe. Jest to bowiem warunek konieczny dla możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację.
Gdyby mieli Państwo jakiekolwiek wątpliwości związane z tą preferencją- służymy pomocą 😊
Na podstawie Interpretacji indywidualnej z 4 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.427.2022.2.AW).