Publikacje 20.05.2024
Nadchodzą korzystne zmiany w uldze B+R!
Aktualnie w konsultacjach publicznych jest nowy projekt Ministerstwa Rozwoju i Technologii, przewidujący m.in. nowelizację przepisów ustawy o CIT dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej. Zaproponowane w projekcie rozwiązania mogą okazać się remedium na problem wielu przedsiębiorców. Zainteresowane powinny być zwłaszcza firmy korzystające z aparatury naukowo-badawczej oraz nabywające usługi doradcze i opinie od specjalistów niebędących jednostkami naukowymi, które to wydatki obecnie nie mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi.
Co zatem przewiduje nowy projekt?
Usługi, ekspertyzy i opinie nie tylko od jednostek naukowych
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami, za koszty podlegające odliczeniu w ramach ulgi B+R uznaje się ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez jednostki naukowe, a konkretnie przez podmioty, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Do podmiotów tych zaliczają się m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, czy instytuty naukowe PAN. Za koszty kwalifikowane uznawane są także wydatki poniesione na nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.
Nie budzi wątpliwości, że skuteczna realizacja prac B+R bardzo często wymaga uzyskania ekspertyz, opinii czy usług doradczych od podmiotów zewnętrznych, natomiast przedsiębiorcy niejednokrotnie korzystają w tym zakresie z usług nieakademickich podmiotów specjalistycznych, co aktualnie nie jest uznawane za koszty kwalifikowalne.
Projekt jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców – zakłada bowiem usunięcie wymogu, aby wyżej wymienione ekspertyzy, opinie i usługi były świadczone przez jednostki naukowe. Z pewnością jest to korzystna zmiana, dzięki której podatnicy będą mogli skorzystać z ulgi B+R w jeszcze większym zakresie, dzięki możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych także wydatków na usługi świadczone przez podmioty, które nie są jednostkami naukowymi.
Rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych
Kolejna zmian to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy w swojej działalności B+R wykorzystują aparatury naukowo-badawcze. Koniecznym elementem ich sprawnego utrzymania jest konserwacja, przeglądy czy kalibracji. Obecnie wydatki na te cele nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi B+R, podobnie jak koszty specjalistycznego transportu towarów wykorzystywanych w działalności B+R.
Nowelizacja zakłada rozszerzenie możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych właśnie takich wydatków, tj.:
- przeglądów, konserwacji oraz kalibracji aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności B+R,
- specjalistycznego transportu towarów wykorzystywanych wyłącznie w prowadzonej działalności B+R.
Planowane regulacje zawierają jednak zastrzeżenie, że korzystanie to nie może wynikać z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem, co ma zapewnić, aby nie dochodziło do zawyżania kosztów kwalifikowanych w ramach świadczenia usług przez podmioty powiązane.
Zwolnienie od akcyzy samochodów osobowych wykorzystywanych do celów działalności B+R
Trzecia z proponowanych przez Ministerstwo zmian, choć nie odnosi się bezpośrednio do ulgi B+R, to będzie miała wpływ na rozliczenia podmiotów z niej korzystających. Projekt przewiduje wprowadzenie preferencji w postaci zwolnienia z akcyzy samochodów osobowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności B+R.
Przewiduje się, że zwolnienie będzie obowiązywać podczas używania samochodu osobowego do celów badawczych w działalności B+R, jednakże nie dłużej niż do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w prawie o ruchu drogowym.
Warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienie będzie posiadanie statusu centrum badawczo-rozwojowego oraz złożenie wniosku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty wydania decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów. Zainteresowany będzie zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem dokumentu potwierdzającego status centrum badawczo-rozwojowego oraz decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu – na tej podstawie właściwy naczelnik urzędu skarbowego wyda zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy.
Co dalej?
Reasumując, ministerialny projekt przewiduje wiele pozytywnych rozwiązań w zakresie korzystania z ulgi B+R. Jednocześnie zauważyć należy, że projekt jest dopiero w fazie konsultacji, co oznacza, że zawarte w nim propozycje mogą jeszcze ulec zmianie. Planuje się, że zmiany miałyby wejść w życie wraz z początkiem 2025 roku.
Zauważenia wymaga również to, że omówione zmiany przewidziane zostały tylko dla podatników CIT – miejmy jednak nadzieję, że jest to tylko niedopatrzenie legislatora i analogiczne regulacje zostaną wprowadzone także do ustawy o PIT.
Przyjęcie projektu mogłoby znacząco wpłynąć na wzrost korzyści płynących ze stosowania ulgi B+R i zwiększenie zainteresowania samą ulgą B+R, dlatego też na bieżąco monitorujemy dalsze losy projektu, o czym z pewnością będziemy Państwa informować.
Publikacje 20.05.2024
Zobacz również
Publikacje
Ulga sponsoringowa: czym jest i jak z niej skorzystać?
Publikacje
Podatkowe skutki nabycia i sprzedaży certyfikatów CO2 w ramach kontraktów terminowych
Publikacje
Szwajcarski rynek dla bogatych inwestorów: jak zamożni lokują swoje majątki i jakie korzyści oferuje im Szwajcaria?
Zobacz, jak możemy
Ci pomóc
Bezpieczne prowadzenie biznesu wymaga zaufanych doradców, na których możesz polegać. Pomagamy przedsiębiorcom w Polsce i za granicą działać odważnie i pewnie.