Publikacje    15.07.2020

Rozliczanie importu towarów w deklaracji VAT – zmiany od 1 lipca 2020 r.

Statek kontenerowy w porcie z dźwigami

W dzisiejszym wpisie przybliżymy Państwu zmiany w zakresie rozliczania importu towarów jakie weszły od 01 lipca 2020.

Od 01 lipca można rozliczać podatek z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji VAT.
Rozliczeniem podatku bezpośrednio w deklaracji podatkowej może być objęty cały import towarów, tj. zarówno objęty uproszczeniami celnymi, jak i objęty zgłoszeniami celnymi na ogólnych zasadach.
Możliwość rozliczania podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej będzie miało zastosowanie dla podmiotów:
– zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni,
– dokonujących zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Zgodnie z art. 33a ust.2 pkt 1 ustawy o VAT z możliwości rozliczania uproszczonego importu towarów skorzystają wszyscy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT, którzy przedstawią naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:
a. zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość;
b. potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

W związku z powyższym termin płatności podatku VAT od importu również uległ zmianie. Wcześniej było to 10 dni od odprawy celnej albo od dnia wydania decyzji celnej, natomiast po zmianie będzie obowiązywało rozliczenie na zasadach ogólnych – co do zasady do 25 dnia następnego miesiąca wraz z deklaracją VAT.
Jest to związane z wprowadzeniem obowiązkowego miesięcznego rozliczenia dla podatników, którzy będą wykazywać w deklaracji VAT należny od importu. Wprowadzane przepisy zakładają, że podatnicy rozliczający podatek należny z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji VAT będą wyłączeni z możliwości składania kwartalnych deklaracji VAT.

Publikacje    15.07.2020

Zobacz również

Publikacje

ulga b+r i ip box połączenie preferencji podatkowych doradca podatkowy ewa flor

Ulga B+R i IP Box – kiedy można połączyć preferencje i jak zrobić to bezpiecznie?

18.09.2026
Ulga B+R i IP Box – kiedy można połączyć preferencje i jak zrobić to bezpiecznie?

Publikacje

ai w rozliczeniach podatkowych odpowiedzialność sztuczna inteligencja doradca podatkowy ewa flor

AI w rozliczeniach podatkowych – kto odpowiada za błąd sztucznej inteligencji?

15.09.2026
AI w rozliczeniach podatkowych – kto odpowiada za błąd sztucznej inteligencji?

Publikacje

wycena spółki a podatki zorganizowana część przedsiębiorstwa doradca podatkowy ewa flor

Wycena spółki lub ZCP a podatki – kiedy wartość transakcji może stać się ryzykiem

09.09.2026
Wycena spółki lub ZCP a podatki – kiedy wartość transakcji może stać się ryzykiem
Przejdź do strefy wiedzy

Zobacz, jak możemy
Ci pomóc

Bezpieczne prowadzenie biznesu wymaga zaufanych doradców, na których możesz polegać. Pomagamy przedsiębiorcom w Polsce i za granicą działać odważnie i pewnie.

Transakcje dotyczące spółek

Przygotowujemy, realizujemy oraz rozliczamy na gruncie podatkowym poprzez proces przekształcenia oraz realizujemy w tym zakresie też transakcje dotyczące spółek oraz zabezpieczenia interesów zarządu.