Działalność w obszarze nowoczesnych technologii medycznych, tworzenie nowych, nieznanych dotychczas na rynku rozwiązań, wymaga od przedsiębiorców poszukiwania różnych sposobów na promowanie swoich innowacyjnych produktów. Jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na ich prezentację jest udział w prestiżowych targach branżowych. To nie tylko doskonała okazja do zaprezentowania swojej unikalnej oferty. Jest to również szansa na nawiązanie cennych kontaktów biznesowych i znalezienie potencjalnych partnerów czy inwestorów.
Czy wiedzą Państwo, że wydatki związane z udziałem w takich wydarzeniach mogą być odliczane od dochodu nawet w 200%?
Wszystko to za sprawą ulgi na ekspansję, nazywanej tez ulgą prowzrostową. To stosunkowo nowe narzędzie wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród przedsiębiorców, ale też coraz więcej wątpliwości.
Ulga ta umożliwia (po spełnieniu ustawowych przesłanek) dwukrotne odliczenie pewnej kategorii wydatków poniesionych na zwiększenie sprzedaży wytworzonych produktów. Najpierw jako koszty uzyskania przychodów, a następnie w ramach samej ulgi (do limitu 1 mln zł).
Przy 19% stawce CIT, ulga pozwoli zatem odzyskać nawet 190 000 zł podatku!
I choć perspektywa takiej oszczędności brzmi bardzo atrakcyjnie, to warto zagłębić się w treść przepisów. Poznać również dokładnie katalog kosztów kwalifikowanych wraz z aktualnymi interpretacjami organów podatkowych.
Wydatki, które można odliczyć w ramach ulgi prowzrostowej, zostały określone w zamkniętym katalogu, na który składają się wydatki poniesione na:
- uczestnictwo w targach (organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie i wyżywienie),
- działania promocyjno-informacyjne (m.in. zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotek, dotyczące produktów),
- dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów,
- przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zamknięty charakter katalogu kosztów zapobiega teoretycznie wątpliwościom w zakresie klasyfikacji wydatków. Jednak kierowane do Dyrektora KIS wnioski o interpretację ujawniają kwestie niejasne dla podatników.
Stanowisko Dyrektora KIS.
Dziś chcielibyśmy wypunktować Państwu trzy kwestie (rodzaje kosztów), na które zwrócił uwagę w Dyrektor KIS w najnowszej Interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.434.2023.2.AN). Kwestionuje w nich prawo podatnika do skorzystania z ulgi na ekspansję. Kwestie te odnoszą się do pierwszej z ww. kategorii kosztów, czyli wydatków związanych z uczestnictwem w targach branżowych.
- Po pierwsze, aby odliczyć wydatki związane z udziałem w targach, udział w tym wydarzeniu musi mieć na celu promowanie produktów firmy (występowanie w roli wystawcy, a nie odwiedzającego). W praktyce oznacza to, że wydatki na wyjazdy na targi, służące jedynie weryfikacji konkurencji czy badania trendów w organizacji stoisk targowych, nie będą kwalifikowane do ulgi na ekspansję.
- Po drugie, ewentualne spotkania z kontrahentami powinny odbywać się na terenie targów, a nie poza nim, np. w siedzibach zainteresowanych podmiotów. Wyjazdy na takie spotkania nie będą utożsamiane z „uczestnictwem w targach”.
- Po trzecie, choć koszty biletów lotniczych poniesione w celu dotarcia na wydarzenie mogą być odliczane w ramach ulgi, to przedsiębiorca nie odliczy już wydatków na dojazd na targi samochodem ani kosztów parkingu podczas trwania wydarzenia. Trzeba mieć na uwadze, że tego rodzaju wydatki nie mieszczą się w żadnej kategorii kosztów kwalifikowanych.
Podsumowując…
Powyższe wskazuje, że należy uważać na rodzaj ponoszonych wydatków. Nie wszystkie wydatki spełniające warunek odliczenia jako koszt uzyskania przychodu dają prawo do ulgi na prowzrostowej.
To, co nie pozostawia wątpliwości to fakt, że ulga jest interesującym narzędziem i wartym rozważenia. Szczególnie w przedsiębiorstwach w branży medtech, które aktywnie promują swoje produkty, a zatem angażują spore środki finansowe do osiągnięcia celów sprzedażowych.