Ulga sponsoringowa staje się coraz bardziej atrakcyjnym narzędziem dla przedsiębiorców, niezależnie od branży. Szczególnie dla tych, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w finansowaniu działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Preferencja ta pozwala na dodatkowe odliczenia 50% wydatków poniesionych na działalność: sportową, kulturalną lub wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. Może zatem efektywnie przyczynić się do zmniejszenia zobowiązań podatkowych.
Bazując na doświadczeniach różnych firm korzystających z ulgi sponsoringowej, można wyróżnić kilka praktycznych aspektów. Przedsiębiorcy powinni uwzględnić je przy wdrażaniu tej formy wsparcia.
Wydatki kwalifikowane powinny spełniać definicję kosztów uzyskania przychodów
Przedsiębiorca, planując odliczenie wydatków w ramach ulgi sponsoringowej, powinien sprawdzić, czy cele, na które chce przeznaczyć koszty, są zgodne z przepisami. Ustawa dokładnie określa jakie działania może finansować przedsiębiorca, aby wydatki mogły zostać odliczone w ramach ulgi. Konieczne jest zatem zweryfikowanie czy ustawodawca uwzględnił koszty, który chcemy odliczyć.
Ponadto należy również wziąć pod uwagę, że mimo pewnych rozbieżności interpretacyjnych, wydatek na działalność sportową, kulturalną lub wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę powinien spełniać kryteria kosztu uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o podatkach dochodowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie tylko muszą udowodnić, że wydatki zostały poniesione w celu uwzględnionym w ustawie, ale dodatkowo, że są celowe w znaczeniu podatkowym (tj. zostały poniesione w celu uzyskania przychodu) i jako takie podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych.
Ważne jest również, aby każdy wydatek był odpowiednio udokumentowany, co umożliwi sprawne i zgodne z przepisami rozliczenie ulgi.
Odpowiednie regulacje umowy sponsoringowej
Zasadniczym elementem związanym z korzystaniem z ulgi sponsoringowej jest właściwe skonstruowanie umowy sponsoringowej. Na jej mocy zostaną bowiem przekazane środki finansowe. W pierwszej kolejności umowa powinna precyzyjnie określać cele, na jakie zostaną przeznaczone środki od sponsora. Wśród nich min.: realizacja programów szkoleniowych, wsparcie kulturalne czy finansowanie badań naukowych.
Ważnym aspektem umowy sponsoringowej jest również sprecyzowanie świadczeń obu stron. Z reguły sponsoring jest formą odpłatnego świadczenia, gdzie sponsor świadczy usługi na rzecz sponsorowanego w zamian za promocję, informowanie o współpracy czy reklamę. Jeśli przedsiębiorca przekazuje instytucji kwotę pieniężną bez oczekiwania świadczeń, skorzystanie z ulgi może być utrudnione. Trudno będzie wykazać związek poniesienia wydatku z osiągnięciem przychodu.
Ulga sponsoringowa a przychody z zysków kapitałowych
Ulga sponsoringowa ma zastosowanie wyłącznie do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, co oznacza, że podatnicy CIT nie skorzystają z ulgi w źródle zysków kapitałowych. Ważne jest, aby zauważyć, że brak możliwości zastosowania ulgi w przychodach z zysków kapitałowych nie oznacza jednocześnie, że podatnik nie może osiągać takich przychodów. Oznacza to natomiast, że ulga nie może pomniejszać podstawy opodatkowania z tego źródła.
Brak możliwości przeniesienia niewykorzystanej ulgi
Rozliczenie ulgi sponsoringowej następuje w zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniesiono odpowiednie koszty. W przeciwieństwie do większości ulg podatkowych. Ulgi tej nie można nie można przenosić na kolejne lata. Należy zatem przyjąć, że jeżeli w roku poniesienia kosztów podatnik, ze względu na wynik podatkowy, nie ma możliwości skonsumowania ulgi w całości, jej niewykorzystana kwota przepada.
Podsumowując…
Zwrócenie uwagi na te praktyczne aspekty pozwoli przedsiębiorcom skuteczniej korzystać z ulgi sponsoringowej. Zapewni transparentność, zgodność z przepisami oraz maksymalne korzyści z inwestycji w społeczną odpowiedzialność biznesu.
Należy jednak mieć na uwadze, że wdrażanie ulgi sponsoringowej to proces. Wymaga on dokładnego planowania i przestrzegania przepisów podatkowych. Przedsiębiorcy powinni szczególnie zwracać uwagę na celowość ponoszenia wydatków, właściwą dokumentację oraz zapisy umowy sponsoringowej. W celu uniknięcia potencjalnych komplikacji podatkowych zawsze warto skonsultować się z doświadczonymi ekspertami w dziedzinie podatków.