Ulga na ekspansję w branży MedTech.
W jednym z ostatnich wpisów staraliśmy się Państwa przekonać, że odpowiednio dobrane ulgi podatkowe mogą stanowić naprawdę efektywne narzędzie w optymalizacji kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa. A to w efekcie poprzez zwiększenie środków na inwestycje może wspomóc szybszy rozwój działalności.
Biorąc pod uwagę fakt, że technologie medyczne to branża, której charakterystyczną i nieodłączną cechą jest innowacyjność, konieczność nieustannego rozwoju i postęp. W dzisiejszym wpisie przedstawimy Państwu podstawowe regulacje dotyczące ulgi, która z założenia ma wspierać rozwój firm.
Mowa o… uldze na ekspansję!
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że rozwój przedsiębiorstw nie jest możliwy bez poszukiwania nowych rynków zbytu. Ekspansja firm na nowe rynki, zwłaszcza zagraniczne wymaga znacznych nakładów finansowych. W pośrednim obniżeniu tych kosztów przydatna może się okazać właśnie ulga na ekspansję. Umożliwia podatnikowi po raz drugi odliczyć od przychodu koszty poniesione w związku z rozszerzaniem działalności. Przy czym dla celów ulgi do wysokości nie większej niż 1 mln zł (limit skorzystania z ulgi).
Jakie dokładnie wydatki podlegają odliczeniu?
Zgodnie z ustawą odliczeniu mogą podlegać „koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów”.
Konkretnie oznacza to koszty:
- uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
- działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
- przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Regularnie organizowane w Polsce i na świecie targi medyczne to świetna okazja do zaprezentowania swoich wspierających rozwój współczesnej medycyny produktów, nawiązania kontaktów i szansa na sukces. Dzięki uldze na ekspansję m.in. udział w takich przedsięwzięciach może być mniej kosztowny. Wydatki poniesione na ten cel można będzie dwukrotnie odliczyć od podstawy opodatkowania.
Czy podatnik musi spełniać jakieś warunki?
Warunkiem odliczenia jest alternatywnie: wzrost przychodów ze sprzedaży produktów lub osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Bądź też nieoferowanych w danym kraju, w ciągu dwóch lat, licząc od roku podatkowego, w którym podatnik poniósł koszty.
Należy jednak mieć na uwadze ograniczenia, które obowiązują przy określaniu, czy warunek zwiększenia przychodów został spełniony:
- nie uwzględnia się przychodów ze sprzedaży produktów do podmiotów powiązanych,
- nie uwzględnia się wydatków, które zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie,
- nie uwzględnia się wydatków ujętych w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów o specjalnej strefie ekonomicznej lub o wspieraniu nowych inwestycji,
- nie uwzględnia się przychodów, z których dochód nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Ważne!
Przez „produkty” należy rozumieć rzeczy, przedmioty materialne wytworzone (wyprodukowane) bezpośrednio i samodzielnie przez podatnika. Po pierwsze oznacza to, że sprzedaż nawet najbardziej innowacyjnego oprogramowania służącego medycynie niestety nie będzie mogła skorzystać z ulgi na ekspansję (w takich przypadkach zachęcamy do zainteresowania się IP Box), gdyż nie jest to wytwór materialny. Równocześnie oznacza to, że w zakresie tej definicji nie mieszczą się rzeczy zakupione przez podatnika i przez niego odsprzedawane, nawet pod własną marką. Podatnik musi być producentem danego produktu, co już kilkukrotnie zostało podkreślone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS.
Podsumowując…
Postęp technologiczny, zwłaszcza w dziedzinie medycyny nie zwalnia ani na moment. W Polsce powstaje coraz więcej firm specjalizujących się w nowych technologiach. Znajdują one coraz szersze zastosowanie w opiece zdrowotnej. Co chwilę powstają i ewoluują w tym obszarze przełomowe innowacje, czym mogą się pochwalić zwłaszcza polskie startupy. Firmy te działają w obszarze telemedycyny, sztucznej inteligencji. Łączą medycynę z robotyką, tworzą produkty wspomagające rehabilitację, badania kliniczne, edukację. Oferują rozwiązania oparte na zdalnej diagnostyce, biomateriałach… Wiele z nich posiada już wartościowy rynkowo produkt. Wnosi on nową jakość do medycyny i jest gotowy do dalszej komercjalizacji oraz potencjalnie ekspansji zagranicznej.
Reasumując, to właśnie m.in. do takich podmiotów skierowana jest ulga na ekspansję! Jej celem jest pomoc przedsiębiorcom w zwiększaniu przychodu i dalszym rozwoju. Zgodnie z założeniami, ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności polskich firm na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.
Dodatkowo chcemy zaznaczyć, że ulga nie jest skierowana tylko do potęg producenckich w branży medycznej. Równie dobrze mogą z niej skorzystać mali, rodzimi producenci sprzętu i wyposażenia służącego medycynie.